Prodej firmy je obvykle složitý proces, který může trvat několik měsíců až let. A stojí to také peníze. Kolik?
Valuační konzultace
Úvodní valuační konzultace (někdy se tomu říká hodnotící audit) je jedním z nejdůležitějších prvních kroků při prodeji firmy. Cílem této konzultace je posoudit hodnotu firmy a odhalit případné slabiny, které by mohly ovlivnit cenu prodeje. Tuto konzultace by měl provádět někdo, kdo se v této oblasti vyzná a dokáže poskytnout komplexní zprávu o stavu firmy. Náklady na tuto konzultaci se mohou dle hloubky a podrobnosti pohybovat od desítek tisíc do několika set tisíc korun.
Daňové poradenství
Prodej firmy je obvykle doprovázen složitými daňovými otázkami a proto je dobré mít po ruce zkušeného daňového poradce, který vám pomůže minimalizovat daňové povinnosti. Náklady na daňové poradenství se mohou pohybovat od několika desítek tisíc až do několika set tisíc korun.
Právní poradenství
Prodej firmy vyžaduje řešení mnoha právních otázek, jako je například převod vlastnického práva, ochrana duševního vlastnictví, řešení smluvních závazků atd. Náklady na právní poradenství se mohou pohybovat od několika desítek tisíc až do několika set tisíc korun.
Marketing a propagace
Prodej firmy vyžaduje také náklady na marketing a propagaci. Cílem této činnosti je najít potenciální zájemce o vaši firmu a zajistit, aby prodej proběhl za co nejvyšší cenu. Náklady na marketing a propagaci se mohou pohybovat od několika desítek tisíc korun až po několik set tisíc korun, v závislosti na použitých kanálech a nástrojích.
Provozní náklady
Prodej firmy obvykle trvá několik měsíců a během této doby musí firma nadále fungovat. To znamená, že musíte počítat s běžnými provozními náklady, jako jsou mzdy zaměstnanců, náklady na energie, nájemné, pojištění a další.
Poplatky za samotnou transakci
Při samotném prodeji pak naskakují poplatky/výdaje spojené se samotnou transakcí: Provize pro poradce, odměny advokátů, poplatek za úschovu kupní ceny, notářské poplatky, zápisy do rejstříků. Začínáme na desítkách tisíc korun a mnohdy končíme u stovek tisíc.
Náklady na změny ve firmě
Při prodeji firmy může být vhodné změnit způsob její práce, fungování, modernizaci technologií, reorganizaci týmu, zlepšení výrobního procesu nebo zavedení nových produktů a služeb atd. Tyto náklady mohou být samozřejmě velké a je potřeba s nimi také počítat.
Jakoukoliv firmu je možné dnes nabídnout ve stavu, v jakém se nachází a zítra ji prodat za první částku, kterou za ni někdo nabídne. Pokud ale chcete dostat za své (mnohdy celoživotní) dílo částku, která bude vašemu úsilí a práci odpovídat, má smysl se nad tím zamyslet a připravit firmu na prodej tak, aby o ni kupující měli zájem… za cenu, kterou požadujete.
Ano, náklady se budou pohybovat řádově ve stovkách tisíc korun, jsou to ale výdaje nezbytné k tomu, abyste kupující zaujali, přesvědčili a tu maximální částku získali.
Pavel Řehulka