Když budete svou firmu prodávat, kupující se budou mimo jiné ptát na tzv. cash flow. A ovlivní to jejich rozhodnutí, kolik za vaši firmu nabídnou.
Cash flow je tok peněz dovnitř a ven z vaší firmy. Peníze přicházejí do firmy od zákazníků, klientů nebo investorů. A opouštějí firmu v podobě nákladů na provoz, výrobu a další investice.
Pokud má firma zdravý cash flow, znamená to, že má dost peněz na své běžné provozní náklady a investice.
Pro potenciálního kupce je zdravý cash flow klíčovým faktorem při stanovení hodnoty firmy.
Pokud firma totiž má stálý cash flow a dokáže generovat stabilní příjmy, bude pro zájemce atraktivnější a hodnota firmy se zvýší.
Co tedy dělat, aby peníze tekly vaší firmou proudem (cash = hotovost, flow = průtok, proud)?
Sledujte splatnost faktur: Sledování splatnosti faktur (inkasa) je klíčové pro zdravou správu peněz. Faktury vystavujeme co nejdříve. A požadujeme jejich zaplacení nejpozději v termínu splatnosti. Pokud odběratelé neplatí včas, začne to nás samotné dostávat do problémů.
Snižte náklady: Pokud chci víc hotovosti, jedním z kroků je snížit náklady. A ty možnosti tam jsou téměř vždy. Umělá inteligence otevřela řadu možností, jak spoustu administrativních, účetních, informačních a výpočetních činností ve firmě zautomatizovat.
Zvažte zvýšení cen: Ano, zákazníci vybírají podle ceny a když budeme dražší, možná vyberou někoho jiného. Ale jen tehdy, pokud budou mít pocit, že to, co děláme my a co dělá naše levnější konkurence, je totéž. Jakmile ale proměníme naše produkty/služby v nesrovnatelnou nabídku, můžeme za ně požadovat také jinou částku… ideálně tu vyšší. Jak se odlišit? Třeba pomocí tohoto postupu.
Změňte zdroje financování: Úroky, které dnes z úvěrů platíme, jsou cenou peněz, za které je tyto peníze „nakupujeme“. Existuje levnější způsob financování? Konkurenční banka s lepší nabídkou? Přefinancování je sice administrativní otrava, může ale přinést statisícové či milionové úspory na úrocích.
Ideální firma na prodej vydělává více peněz, než kolik vydá na výrobu, prodej a administrativu. Ideální firmě zákazníci platí faktury včas. Ideální firma na prodej má tedy vždy dostatek peněz/hotovosti na to, aby plně hradila vše, co potřebuje. A pokud takto vypadá i vaše firma, máte dobře našlápnuto na prodej firmy za maximum.
Pavel Řehulka