I když se snažíme firmu prodat, ne vždy se to podaří.
Důvodem může být vysoká cena, stav ekonomiky, konkurenční nabídky, lokalita firmy, úrokové sazby, obor činnosti… pokazit to může cokoliv.
Co ale pak?
Pokud se v takové situaci ocitnete, nezoufejte. Nic není ještě ztraceno.
- Najděte si finančního partnera
Pokud nenajdete kupce, který by chtěl vaši firmu odkoupit a sám provozovat, možná najdete zájemce, který by ji sice nechtěl provozovat, ale rád by do ní vstoupil finančně. Ano, tito finanční investoři to dělají proto, aby později svůj podíl se ziskem prodali. Ale jejich přítomnost ostatním také signalizuje, že budoucnosti firmy věří… a měli by i oni. - Zaměřte se na inovace
Jedním z důvodů, proč se některé firmy neprodají, je fakt, že to u nich vypadá jako ve skanzenu. Na pracovišti se to hemží papučemi. Místo digitálního sdílení informací přenáší papír z jedné kanceláře do druhé. A když jim ukážete novinku, odvětí, že „Tady prostě děláme věci tak, jak jsme zvyklí!“ - Prodejte jen část
Když nemůžeme prodat celou firmu, můžeme zkusit prodat její podíl. A to třeba tomu zájemci, který celou firmu odmítnul. Pokud totiž má skutečný zájem a jen ho přepadly obavy z celkové zodpovědnosti, na podílu si může dovnitř nahlédnout a pak dokoupit zbytek. Tento přístup ale funguje samozřejmě jen tam, kde pohled dovnitř ony obavy odstraňuje. - Najměte nové lidi
Nové koště dobře mete… a čerstvá krev mezi pracovníky může znamenat, že rozproudí stojaté vody, podpoří ochotu se změnit a nastartuje nový růst. A za pár let můžeme prodávat oživenou firmu ve zcela jiném stavu než dnes.
Při prodeji firmy tedy uvažujeme realisticky: Nabídneme, jak nejlépe umíme. Ale je možné, že se to nepodaří. V takovém případě máme ale záložní plán. A k prodeji se můžeme v budoucnu zase vrátit.