Při prodeji firmy uslyšíte řadu slovíček, kterými se sofistikovaní investoři ohánějí… a jedním z nich je „benchmarking“.
Česky bychom to mohli přeložit jako „srovnávání se s laťkou nastavenou ostatními“.
Jinými slovy: Jak si stojíme v porovnání s konkurencí.
Benchmarking je tedy proces porovnávání výkonu naší firmy s výkonem jiných firem v odvětví.
Může to zahrnovat porovnání nákladů, tržeb, ziskovosti, produktivity, kvality a dalších ukazatelů.
Cílem benchmarkingu je identifikovat silné a slabé stránky naší firmy a porovnat je s ostatními firmami.
To nám totiž pomůže sundat z očí růžový brýle a objektivně vidět, v čem jsme lepší, v čem jsme stejní a v čem jsme horší než naše konkurence.
Benchmarking nám pomůže stanovit realistickou prodejní cenu tím, že si při něm uvědomíme, jaké jsou např. běžné ceny v naše odvětví, jaké jsou mzdy zaměstnanců, jaké výdaje na inovace vynakládají ostatní apod. Při benchmarkingu se tedy díváme do obchodního rejstříku na výkazy naší konkurence. Zkoumáme rozdíly. A práme se: „Proč?“
Pokud naše firma vypadne z takového srovnání silnější než průměrná firma v odvětví, můžeme si dovolit stanovit vyšší cenu. Pokud ale vidíme (stejně jako potenciální investor), že to „jinde dělají lépe“, musíme tomu realisticky cenu přizpůsobit.
Benchmarking (srovnání s konkurencí) je tedy důležitý nástroj při stanovení správné prodejní ceny firmy na prodej. Pomáhá porovnat výkonnost naší firmy s výkonností jiných firem v odvětví. A to umožňuje stanovit realistickou a konkurenceschopnou prodejní cenu. Benchmarking je ale jen jedním z nástrojů pro stanovení prodejní ceny a prodejní strategie a s tímto je potřeba také k výsledkům přistupovat.
Pavel Řehulka