Co ovlivňuje tržní hodnotu vaší firmy a jak ji zvýšit

Mnoho majitelů firem si při prodeji své firmy myslí, že „nasadí“ cenu podle toho, kolik let a dřiny do svého dítěte vložili… a kupující to nejen uvidí, ale také náležitě ocení.

Upřímně a tvrdě musím ale těmto lidem vysvětlovat, že jejich pohled je jen jedním z pohledů. A kupující se budou na jejich firmu dívat jinýma očima.

Co jejich názor na hodnotu firmy ovlivní?

Základem pro určení tržní hodnoty firmy je vždy zhodnocení celkového ekonomického stavu společnosti.

Výchozím bodem je účetní hodnota, kterou vyčtou z rozvahy. Potom se dívají na skutečný stav majetku a dluhů. A samozřejmě je pro ně také důležitá ziskovost: Kolik firma každý rok vydělává.

Další faktory, které berou v úvahu jsou:

Tržní prostředí
Hodnota firmy může být ovlivněna tržním prostředím, ve kterém se pohybujete. Pokud je váš obor aktuálně „in“, může to hodnotu firmy zvýšit. Poklud se ale takových firem nabízí mnoho (typickým příkladem jsou restaurace), zájem tak velký nebude a hodnotu to sníží.

Historie firmy
Vývoj a historie firmy hodnotu firmy ovlivní, nikoliv ale tím, jak dlouho podniká. Důležitější je pověst na trhu, stálá zákaznická základna a solidní služby a servis.

Finanční výkonnost
Hodnota firmy se z velké většiny odvíjí právě od finančních ukazatelů. Investoři se obvykle zajímají o ziskovost a růst firmy. Roste? Má rostoucí zisk? Má pro investora hodnotu.

Konkurence
Konkurence svou aktivitou ovlivňuje, zda se musíme v podnikání hodně otáčet… nebo zda máme jako jeden z mála dodavatelů před firmou stále zástupy zákazníků.

Řízení firmy
Systematické a profesionální vedení firmy hodnotu firmy zvyšuje. Náhodilé, emotivní a nekonzistentní řízení naopak vytváří chaos a hodnotu firmy snižuje.

Jak hodnotu firmy tedy zýšit?

Zlepšit finanční výkonnost
Např. snížit náklady, zvýšit tržby, zvýšit ziskovosti, zlepšit cash-flow, snížení zadluženost.

Vyvíjet nové produkty nebo služby
Inovace a vývoj nových produktů nebo služeb přivádí pozornost, zákazníky, odlišují firmu od konkurence, zvyšují její přitažlivost, zvyšují její hodnotu.

Zlepšit efektivitu a produktivitu
Můžete dělat totéž s menším počtem lidí? Nahradili jste monotónní práce automatizací? Využíváte umělou inteligenci? Snažíte se vyvíjet a prodávat spíše produkty s vysokou marží?

Investovat do marketingu a propagace
Pokud mají zákazníci pocit, že prodáváte totéž, co ostatní, vyberou toho nejlevnějšího… s nejnižší marží. Správně uchopeným marketingem, brandingem a kampaněmi na obrazovkách telefonů vašich zákazníků je možné vaši práci od konkurence odlišit. Postavit ji do pozice hodnotnější nabídky. Inkasovat víc. A tím i zvýšit hodnotu firmy.

Tržní hodnota firmy není jen číslo, které si sami jako prodávajícími stanovíme, ale je to reprezentace toho, kolik peněz vyděláváme, jaký máme majtele, jak se nám daří konkurovat ostatním, jak hladce to všechno děláme a mnoha dalších detailů.

Pokud tedy chcete svou firmu prodat a to za maximum, ideální doba na zahájení přípravy je právě dnes.

Pavel Řehulka


Štítky

hodnota firmy


Může vás také zajímat...

Podívejte se na videoprůvodce "Jak udělat z vaší firmy atraktivní nevěstu... a prodat ji za maximum"