Jak bude prodej firmy ovlivňovat pracovní klima a atmosféru ve firmě?

Pokud jste majitelem firmy, kterou chcete prodat, zřejmě se ptáte, jaký dopad bude mít prodej na vaše zaměstnance a pracovní prostředí. V tomto článku si připomeneme, jak může prodej ovlivnit pracovní klima a atmosféru ve vaší firmě a jak můžete minimalizovat negativní dopad.

Nejprve otevřeně řeknu, že zastávám názor, že v mnoha případech doporučuji o možném prodeji firmy mluvit se zaměstnanci až v momentě, kdy je vše jasné a můžeme odpovědět na všechny jejich otázky. Pokud totiž začneme mluvit o prodeji firmy příliš brzo, nebudeme vůbec schopni odpovědět ani na ty nejjednodušší otázky typu: Kdo to koupí? Bude pokračovat? Udržíme si místo? apod. Naše neschopnost odpovědět vnese mezi lidi nejistotu a strach… a to je přesně to, co ve firmě nechceme.

Jakmile jasno máme (a to buď ohledně kupujícícho nebo našich podmínek prodeje), můžeme (a teď už chceme) lidem o prodeji říct co nejvíce.

Při prodeji udržujte transparentnost
Zaměstnanci vaší firmy mají právo vědět, co se chystá. Je důležité, aby byli informováni co nejdříve, aby se na změnu mohli připravit. Pokud nebudou mít potřebné informace, začnou se mezi nimi šířit spekulace a fámy, což může vést k ztrátě důvěry a snížení motivace. Ujistěte je tedy, že jejich pozice a práva budou chráněny a že pro ně vy či kupující najdete způsob, jak je do nového uspořádání začlenit.

Zvažte výběr investora
Pokud chcete minimalizovat dopad prodeje na pracovní klima a atmosféru ve firmě, měli byste zvážit, kdo firmu nakonec koupí. Pokud jste dlouhá léta pracovali na budování firemní kultury, asi budete chtít někoho, kdo v tom bude pokračovat. Pravděpodobně v takové situaci ani nechcete, aby den po odkoupení firmy dal všem zaměstnancům výpověď. Něco z toho se dá zanést do kupní smlouvy, něco je otázkou vytipování a odhadu kupujícího.

Během samotného prodeje nepolevujte
Prodej firmy může být velmi náročný proces a může také trvat řadu měsíců. V této fázi je snadné přepnout na setrvačník a jen se vézt a čekat, co se stane. To se ale projeví buď hned nbeo za nějakou dobu… a může to pro vás jako prodávajícího mít i nepříjemné důsledky ve snížení kupní ceny (pokud si kupující vyjedná, že část bude zaplacena až podle výsledků). Udržujte tedy celý váš firemní stroj v plném provozu během celého procesu prodeje… není důvod zpomalovat.

Pokud prodat nemusíte, pak nemusíte
Pokud je pro vás např. udržení zaměstnanosti klíčovým parametrem, který od kupujícího očekáváte – a takového, který by to slíbil, nenajdete – pak je potřeba zvážit, zda je teď správná doba na prodej. Pokud vás do prodeje nic nenutí, je vždy a vás, jaké načasování a jaké podmínky zvolíte.

Komunikujte se zaměstnanci otevřeně
Pokud chcete udržet ve firmě pozitivní pracovní klima, je nutné mluvit otevřeně a odpovídat na všechny (se zaměstnáním a budoucností firmy související) otázky pracovníků. Budou mít otázky, obavy, strach… a jedině otevřené odpovědi zaručí, že ve firmě nebudou kolovat nesmysly, které lidi odradí od práce nebo dokonce přivedou k odchodu. Pamatujte, že pokud jim odpověď nedáte vy, nějakou si sami domyslí… a kontrolu budete mít jen nad to vaší.

Prodej firmy bude mít na zaměstnance a pracovní klima velký dopad. Pracovníky je tedy vhodné na změnu připravit a minimalizovat tím negativní dopad prodeje. Děláte to i ve vlastním zájmu: Ať vás potom budou potkávat, mohou se k vám s úctou a uznáním hlásit (že jste sice firmu prodali, ale na ně to nemělo negativní vliv). Nebo se vám vyhýbat obloukem. Prodej firmy totiž není jen finanční transakce, ale velký zásah do vztahů se zaměstnanci, zákazníky a okolím. Lidé si budou pamatovat, jak to celé proběhlo a jak jste se k nim zachovali.

Pavel Řehulka


Štítky

jak prodat firmu


Může vás také zajímat...

Podívejte se na videoprůvodce "Jak udělat z vaší firmy atraktivní nevěstu... a prodat ji za maximum"