Při prodeji firmy musí jít dosavadní majitel „do naha“, udělat finanční striptýz.
Protože ale nechceme ukazovat citlé údaje o maržích, zákaznících, dodavatelí apod. každému, používáme postup, kterým se jako prodávající chráníme.
První zásadou je fakt, že nedáváme všechny informace všem. V první fázi oťukáváním zveřejňujeme jen ty informace, které jsou veřejně přístupné (např. v obchodním rejstříku či databázích). A hlubší pohled do firmy umožňujeme až těm, u kterých cítíme, že jen nenasávají informace, ale mají o koupi skutečný zájem.
Pak nastupuje druhá fáze: Situace, kdy jim chceme ukázat, co se pod tou pokličkou děje… ale nechceme, aby tyto infromace vynášeli.
To se obvykle řeší uzavřením dohody o zachování mlčenlivosti (non-disclosure agreement, NDA).
Tento dokument je obvykle prvním, který se podepisuje mezi prodávajícím a vážným potenciálním kupcem v rámci procesu koupi firem (mergers & acquisitions, M&A), zejména pokud se provádí due diligence.
Prodávající strana obvykle vyžaduje, aby strana, která nahlédne do citlivých informací, podepsala NDA. To se děje s cílem zabránit neoprávněnému zveřejňování důvěrných informací o podnikání prodávající strany a o existenci jakýchkoli diskuzí souvisejících s projektem, ke kterému se due diligence vztahuje. Dále se také snaží zabránit zneužití těchto informací pro jakýkoliv účel jiný než hodnocení a analýzu potenciálního projektu.
NDA může být strukturována jako dvoustranná dohoda, kterou vyjednávají a podepisují obě strany. Nebo jako jednostranný závazek, který musí podepsat a plně dodržet zájemce o informace. Někdy se také realizuje digitálním podpisem před přístupem do online datové místnosti (data roomu).
Dobře napsaná NDA by měla pokrývat všechny informace, které jsou prodávajícím předávány zájemci v jakékoliv formě, písemné nebo ústní, a které jsou považovány za přísně důvěrné a privilegované. Zahrnuje to informace o aktivách, finančních výkazech, korporátní struktuře, strategiích a obchodních aktivitách. Obvykle se ale z důvěrných vylučují informace, které jsou veřejně dostupné nebo jakýmkoliv jiným způsobem přestaly být důvěrné; stejně jako informace, které byly vytvořeny nezávisle na aktivitách zájemce nebo byly odkryty třetí stranou bez závazku zachování mlčenlivosti.
Aby měla NDA nějakou donucovací hodnotu (a nebyl to jen papír pro papír), musí obsahovat také ujednání o náhradě škody či úhradě smluvní pokuty v případě porušení mlčenlivosti. Zde samozřejmě probíhá největší debata: Prodávající chce „miliony“, kupující se nechce zavázat k ničemu. (Stanovení smluvních pokud je pro prodávajícího výhodnější. Pokud totiž NDA obsahuje pouze ujednání o náhradě škody, musí prodávající prokázat, že skutečně utrpěl ztrátu/škodu a že existuje vztah mezi touto škodou a porušením NDA. Pokud ale NDA obsahuje ujednání o smluvní pokutě, stačí prokázat pouze porušení povinnosti; není nutné prokazovat samotnou škodu/výši.)
Některé NDA rovněž obsahují klauzuli, že zájemce nebude přetahovat zaměstnance prodávajícího k sobě. To už – stejně jako ujednání a zákazu konkurence v oblasti, ve které prodávající podniká – patří spíš do jiného dokumentu.
NDA je tedy důležitý dokument, který chrání citlivé informace prodávající strany. Tento dokument právně/papírově zajistí, že informace nebudou zneužity pro jiné účely, než je hodnocení a analýza potenciálního projektu. Počítejte ale s tím, že porušení povinností stanovené v NDA je nutné vymáhat, sotjí to peníze a nervy… a výsledek je nejistý.
Pro majitele firem, kteří chtějí svou firmu prodat, je tedy důležité, aby NDA od vážných zájemců vyžadovali. NDA ale není jediným nástrojem k ochraně citlivých informací během procesu prodeje. Další možností je například omezení přístupu k specifickým informacím, dávkován informací nebo předání informací v tzv. data roomu (místnosti, která obsahuje citlivé informace), aniž by je zájemci mohli fotit, kopírovat či odnášet.
NDA tedy nezaručí 100% jistotu zachování důvěrnosti všech informací, je to ale nezbytný krok k tomu, abychom signalizovali naši profesionalitu, pečlivost a dobré řízení firmy..
… což jsou přesně ty atributy, po kterých chytří kupující firem touží.
Pavel Řehulka