Jak se na hodnotě vaší firmy projeví způsob řízení (a co když vše rozhoduje majitel)

Řadoví zaměstnanci firem často říkají, že „šéf nic nedělá, všechno musí dělat oni“… a v ideální firmě by to tak být mělo.

Šéf je tu od toho, aby firmu řídil, nikoliv od toho, aby stál u strojů, vyměňoval žárovky nebo zametal dvůr.

Má to ale i stinnou stránku: Pokud totiž „řídí“ firmu šéf (majitel) sám a všichni musí jen poslouchat, připravuje se tím o podstatnou částku, pokud se někdy rozhodne firmu prodat.

Proč?

Většina majitelů firem se snaží udržet nad svou firmou kontrolu. Majitelé často vidí svoji firmu jako své dítě. A proto mívají tendenci přebírat veškerá rozhodnutí. Jamile ale dojde na prodej firmy a potenciální investor se zeptá, jak bude firma fungovat poté, co šéf firmu opustí, uvidí problémy: Jestliže dosud rozhodoval jen ten, kdo firmu opustí, po jeho odchodu tato dovednost z firmy zmizí… a její hodnota se tak propadne.

Pokud všechna rozhodnutí závisela doteď na jediné osobě a ta odchází, povede to k chaosu a nejistotě. A co na to klienti a dodavatelé, kteří doteď věděli, že o všem rozhoduje pan X?

Investoři mají mnohem raději firmy, ve kterých jsou pro rozhodování zavedeny systémy a procesy. Účetní ví, do jaké částky může rozhodovat o sporných případech. Prodejci vědí, jak velké slevy mohou poskytovat bez konzultace s majitelem. Marketéři mají nastavenu maximální cenu za získání objednávky a v tomto rámci se mohou sami rozhodovat. Personalistka ví, jaké má finanční mantinely pro nábor nových pracovníků. Atd.

Co může tedy majitel firmy, samovládce, udělat proto, aby maximalizoval hodnotu své firmy?

  1. Delegovat pravomoci: Co z toho, o čem dnes rozhodujete vy, mohou na denní bázi rozhodovat schopní a důvěryhodní manažeři?
  2. Vytvořit procesy a postupy: O čem to dnes vlastně rozhodujete? Čím se při tomto rozhodování řídíte? Můžete své úvahy, váhy a posuzování nějak popsat a vysvětlit jinému? Sepsat? Může pak podle těchto pravidel rozhodovat někdo jiný? Můžeme totéž udělat pro každé pracovní místo, na kterém se něco podstatného rozhoduje?
  3. Definovat role a odpovědnosti: Každý z pracovníků má mít ve firmě jasnou roli a odpovědnost. Každý má vědět, co od něj majitel očekává (jaký výsledek). A současně má i vědět, jaké jsou jeho pravomoci. Jen pak se zbaví nejistoty, že dostane za jakékoliv rozhodnutí sodu. Bude totiž vědět, že své rozhodnutí kdykoliv ustojí a obhájí: Pohybuje v rámci svých mantinelů, má na rozhodnutí právo a rozhoduje tak, aby dosáhl určený výsledek.
  4. Rozvíjet a vzdělávat pracovníky: Obavy z rozhodování na nižších úrovních mnohdy pramení z neznalosti a nejistoty. Tréninkem a vzděláváním tito lidé získávají znalosti, potom dovednosti a nakonec i sebedůvěru při rozhodování.
  5. Využívat vhodné technologie: Pokud se k předávání informací a rozhodování musíme scházet, stojí to čas a tedy peníze. Bleskové porady mohou probíhat videohovorem po telefonu. Téma můžeme probrat v nástrojích pro skupinovou komunikaci (od jednoduché skupiny na WhatsAppu až po např. profesionální Slack). Informace o zákaznících mají být v CRM systému. Prodejní výsledky může automaticky ukazovat náhledové pole na obrazovce do účetního systému.

Způsob řízení firmy má zásadní dopad na její hodnotu: Ředitelské one-man show je sice fajn pro ego, ale horší pro peněženku. Ideální firma na prodej není na svém majiteli nijak závislá, může trvale fungovat i bez něj… a právě za takto řízené firmy platí investoři maximum.

Pavel Řehulka


Štítky

hodnota firmy, řízení firmy


Může vás také zajímat...

Podívejte se na videoprůvodce "Jak udělat z vaší firmy atraktivní nevěstu... a prodat ji za maximum"