Prodej firem může být jednoduchý, ale také velmi náročný proces, který bude vyžadovat nejen znalosti a zkušenosti v oblasti prodeje a marketingu, ale také v oblasti ocenění hodnoty firmy.
Pokud vlastníte firmu a chcete ji prodat, nechcete ji samozřejmě nabízet pod cenou.
A právě proto je nutné nejdřív získat jasnou představu o tom, jakou má vaše firma vlastně hodnotu.
Kdo to ale vlastně určí? Kdo může provést ocenění hodnoty vaší firmy?
Nátzor na hodnotu firmy můžete získat např. od auditora, daňový poradce, advokáta nebo přímo znalce.
Každý z nich přinese ke stolu svůj pohled… a velmi často se od sebe budou lišit:
Auditní a poradenské společnosti jsou obvykle specializovány na oblast financí, účetnictví a práva. Pomáhají s přípravou finančních výkazů a zpráv. Vidí do čísel. A hodnotí tedy firmu z pohledu účetního majetku, zásob, odpisů, úroků, atd.
Advokáti vidí firemní smlouvy, dokumenty, spory, žaloby… dokáží tak odhadnout stabilitu, rizikovost a obranyschopnost firmy před nároky konkurentů, zákaznícků, dodavatelů či úřadů. Jejich pohled je tedy často defensivní.
Soudní znalci pro oceňování podniků se řídí ve své úvaze předpisy pro oceňování a výsledkem je dokument s názvem znalecký posudek. Žádný kupující se jím ale nemusí řídit a je tedy jen podpůrnou listinou/částkou, při stanovení prodejní ceny a vyjednávání.
Marketingoví poradci dokážou vyhodnotit firemní strategii, cenotvrobu, konkurenční výhodu a postavení na trhu. Jejich pohled na hodnotu firmy bude tedy spíš přes čísla prodeje, tržeb a tržního podílu.
Ideální je pak samozřejmě zkombinovat pohledy všech, což by měl udělat právě poradce pro prodej firem: ten by se měl podívat na firmu z „vrtulníkového pohledu“ se znalostí názoru všech předchozích specializací. A vytipovat pak mezi možnými investory ty, pro které bude mít to, co ve firmě získají, nejvyšší hodnotu.
Jak probíhá samotný odhad hodnoty firmy?
- Analáza finančních výkazů: Prvním krokem je analýza finančních výkazů, která zahrnuje posouzení výkazu zisku a ztráty, bilance a cash flow. Cílem této části je zjistit, jak firma vydělává peníze, jaké má zdroje financování a jaké jsou její finanční výsledky.
- Analýza trhu: Druhým krokem je analýza trhu, která zahrnuje posouzení tržeb, konkurence a trendů v daném odvětví. Cílem této části je zjistit, jaká je tržní hodnota firmy a jaký je její postavení na trhu.
- Analýza aktiv a pasiv: Třetím krokem je posouzení aktiv a pasiv firmy, jako jsou nemovitosti, stroje, zařízení, zásoby a pohledávky. Cílem této části je zjistit, jaká je hodnota aktiv a jaké jsou dluhy a závazky firmy.
- Analýza strategie: Čtvrtým krokem je analýza strategie, která zahrnuje posouzení plánu firmy a schopnosti přizpůsobit se měnícím se podmínkám na trhu. Cílem této části je zjistit, jaká je pravděpodobnost, že firma v budoucnu bude fungovat stejně či lépe než dosud.
- Odhad hodnoty firmy: Posledním krokem je odhad hodnoty firmy. Jsou na to různé metody: srovnávací, tržní, výnosové. Každá se zaměřuje na různé faktory a může poskytnout odlišné výsledky podle firemního oboru činnosti a struktury tržeb/zisku.
Pro stanovení rozumné hodnoty vaší firmy (která nebude přepálená, ale současně vaši firmu nepodhodnotí), můžete získat názory různých specialistů, kteří se ve vaší firmě či kolem ní již pohybují. Ideální postup je ale nakonec všechny posoudit očima specialisty na prodej firem a zvolit pak cestu, které povede k nalezení kupujícího, který bude chtít zaplatit za vaši firmu víc než ostatní.
Pavel Řehulka