Kdy je správná doba na prodej firmy (a proč majitelé často prodávají pozdě)

Je to smutná a tvrdá zpráva, ale většina majitelů firem, kteří se rozhodnou firmu prodat, prodává ve špatnou dobu.

Proč?

Spousta majitelů se rozhoduje pro prodej v době, kdy cítí, že firma dosáhla svého vrcholu nebo když se sami osobně ocitnou na životní křižovatce.

To ale k prodeji za maximální cenu bohužel nestačí: Z pohledu kupujícího je totiž výkonnost firmy jen jedním ze střípků celé mozaiky. A naše rozhodnutí se rozvést, cestovat, zkusit něco jiného nebo odpočívat je jim už úplně jedno.

Ideální doba pro prodej firmy je tedy bodem, ve kterém se protne řada detailů:

  • Výsledky samotné firmy.
  • Zájem majitele prodat.
  • Makroekonomický stav celé ekonomiky (vypadá budoucnost dobře nebo čekáme recesi?)
  • Vývoj trhu, na kterém firma podniká (přibývají nám zákazníci a objednávky nebo celý trh padá?)
  • Úrokové sazby (může si investor půjčit levné peníze na nákup naší firmy nebo jsou naopak drahé?)
  • Daňové sazby (budou se daně spíš snižovat nebo zvyšovat?)
  • Regulatorní výhled (čekají obor nové a přísné regulace nebo máme volné pole působení?)
  • Politický výhled (budeme v zemi svoboda podnikání nebo jsou okolní země přívětivější?)

Jedním z nejdůležitějších faktorů, které mají vliv na dobré načasování prodeje firmy, jsou ekonomické podmínky. Byť se nám to nemusí líbit, protože „naše firma přece vydělává, tak co je mi po nějaké makroekonomice“. V době hospodářského růstu bývají firmy lépe obchodovatelné a majitelé dostávají vyšší částky… protož všichni zkrátka vidí růst a úspěch. Budoucnost je skvělá, všem se daří a proto se nakupuje.

Jakmile ale nastane recese, tržní sentiment se otočí a negativní nálada se projeví i na vyhlídkách investorů. A ti se pak do ničeho nehrnou. (Ano, v době recese a obecného úpadku je řada firem na prodej a investoři nakupují… nakupují ale ve slevách a za částky, se kterými prodávající nebývají spokojeni.)

Dalším faktorem, který ovlivní částku, kterou za firmu dostaneme, je tržní situace ve našem oboru: Pokud je trh přesycen konkurencí, marže jsou nízké a zuří cenové války, bude prodej firmy obtížnější.

V osobní rovině pak platí, že majitelé firem také často prodávají pozdě. Jsou se svou firmou (zcela přirozeně) emočně spojeni. Odchod z firmy by představoval změnu v jejich společenském postavení. Často neví, co jiného by dělali. Proto v podnikání setrvávají, i když se jejich firma potkává právě s ideálními podmínkami pro prodej… a pak už to jde z kopce.

Chcete-li tedy svou firmu (někdy) prodat, začněte přemýšlet o tom, kdy bude ta správná doba už dnes. Připravujte firmu na budoucí prodej už dnes. Přemýšlejte o tom, co budete po prodeji firmy dělat už dnes. Jen tak totiž budete skutečně připraveni firmu prodat v době, kdy za ni můžete dostat maximum.

Pavel Řehulka


Štítky

načasování prodeje, prodej firmy


Může vás také zajímat...

Podívejte se na videoprůvodce "Jak udělat z vaší firmy atraktivní nevěstu... a prodat ji za maximum"